Artikelen lean

Een proces: altijd 5 elementen (wat voor proces dan ook!)

Een proces: altijd 5 elementen (wat voor proces dan ook!)

Een proces Proces, wat is het nou eigenlijk? Je komt ze overal tegen, maar lijken soms ongrijpbaar. Ook is het niet voor iedereen duidelijk in welke processen ze nou precies een rol spelen. In dit artikel ontleden we processen voor je in 5 elementen: Suppliers Input...

Value stream map (vsm) maken: 5 tips

Value stream map (vsm) maken: 5 tips

Een value stream map (vsm) is één van de centrale lean tools. Het staat ook wel bekend als 'brown paper sessie'. Je brengt hiermee exact in kaart wat er allemaal in een proces gebeurt. Dit doe je vooral in de measure fase van een lean project. In dit artikel vertellen...

8 verspillingen: start met processen verbeteren

8 verspillingen: start met processen verbeteren

Makkelijk en voor iedereen: de 8 verspillingen De 8 verspillingen zijn een makkelijk hulpmiddel als je processen wil verbeteren. Ze zijn makkelijk uit te leggen, voor iedereen te begrijpen en overal toe te passen. In dit artikel vertellen we je: Wat de 8 verspillingen...

Visgraatdiagram: op zoek naar de oorzaak van jouw probleem

Visgraatdiagram: op zoek naar de oorzaak van jouw probleem

Visgraatdiagram Een visgraatdiagram is een veelgebruikte lean tool. Vaak wordt het ingezet in de analyse fase van een lean project. Een visgraatdiagraat (ook wel Ishikawa genoemd) helpt je namelijk met het analyseren van de oorzaken van problemen.  In dit artikel:...

Kano analyse: onderscheid maken in klantwensen

Kano analyse: onderscheid maken in klantwensen

Kano analyse Een kano analyse helpt je om klantwensen in kaart te brengen en te prioriteren. In lean projecten wordt deze tool vaak gebruikt in de eerste fase, om erachter te komen wat klanten nou precies belangrijk vinden.  In dit artikel vertellen we je: Hoe je een...

lean tools (5x!) voor de orange belt

lean tools (5x!) voor de orange belt

Lean tools Als orange belt maak je gebruik van verschillende lean tools. Hieronder hebben we de 5 belangrijkste voor je op een rij gezet!1. De 8 verspillingen De 8 verspillingen, ook wel 'waste' genoemd is één van de bekendste aspecten van lean. Deze acht categoriën...

CTQ boom: hiermee breng je klantwensen in kaart

CTQ boom: hiermee breng je klantwensen in kaart

Een CTQ boom Het is belangrijk om klanten tevreden te houden. Dat doe je ook, maar toch blijkt dat ze soms niet blij zijn met iets dat je niet had verwacht. Dit kun je voorkomen met een CTQ boom. Hiermee breng je precies in kaart wat klanten allemaal verwachten.  Hoe...

Lean projecten doen met de DMAIC

Lean projecten doen met de DMAIC

Projecten op een lean manier Lean projecten volgen altijd een aantal dezelfde stappen. Deze stappen worden samengevat als DMAIC. Elke letter staat voor een fase.  In dit artikel lees je: Wat een lean project inhoudt Uit welke fases ze bestaan Het doel van elke fase ...

Six sigma: is dat iets anders dan lean?

Six sigma: is dat iets anders dan lean?

Vaak worden six sigma en lean in één  zin genoemd. Waar lean bij veel organisaties bekend is, is six sigma dat minder. Hoewel het twee verschillende benaderingen zijn, zijn er ook raakvlakken. Vandaar dat ze vaak samen toepassen.  In dit artikel lees je: Wat het is en...

De 5 lean principes: in 5 stappen continu verbeteren

De 5 lean principes: in 5 stappen continu verbeteren

De 5 principes van lean Tegenwoordig hoor je in elke organisatie wel de term 'lean'. Hiermee wordt het slim en efficient inrichten van processen bedoeld. Het gedachtegoed van lean is ooit begonnen bij Toyota, in Japan. Hier kijken ze continu naar hun processen om deze...