Artikelen lean

Kano analyse: onderscheid maken in klantwensen

Kano analyse: onderscheid maken in klantwensen

Kano analyse Een kano analyse helpt je om klantwensen in kaart te brengen en te prioriteren. In lean projecten wordt deze tool vaak gebruikt in de eerste fase, om erachter te komen wat klanten nou precies belangrijk vinden.  In dit artikel vertellen we je: Hoe je een...

5 lean tools voor de orange belt

5 lean tools voor de orange belt

Lean tools Als orange belt maak je gebruik van verschillende lean tools. Hieronder hebben we de 5 belangrijkste voor je op een rij gezet!1. De 8 verspillingen De 8 verspillingen, ook wel 'waste' genoemd is één van de bekendste aspecten van lean. Deze acht categorien...

CTQ boom: hiermee breng je klantwensen in kaart

CTQ boom: hiermee breng je klantwensen in kaart

Een CTQ boom Het is belangrijk om klanten tevreden te houden. Dat doe je ook, maar toch blijkt dat ze soms niet blij zijn met iets dat je niet had verwacht. Dit kun je voorkomen met een CTQ boom. Hiermee breng je precies in kaart wat klanten allemaal verwachten.  Hoe...

Lean projecten doen met de DMAIC

Lean projecten doen met de DMAIC

Lean projecten en de DMAIC  Lean projecten volgen altijd een aantal dezelfde stappen. Deze stappen worden samengevat als DMAIC. Elke letter staat voor een fase.  In dit artikel lees je: Wat een lean project inhoudt Uit welke fases ze bestaan Wat het doel is van elke...

Six sigma: is dat iets anders dan lean?

Six sigma: is dat iets anders dan lean?

Six sigma en lean  Six sigma wordt vaak samen met lean in één  zin genoemd. Waar lean bij veel organisaties bekend is, is six sigma dat minder. Hoewel het twee verschillende benaderingen zijn, zijn er ook raakvlakken. Vandaar dat ze vaak samen worden toegepast.  In...

De 5 lean principes: in 5 stappen continu verbeteren

De 5 lean principes: in 5 stappen continu verbeteren

De 5 principes van lean Tegenwoordig hoor je in elke organisatie wel de term 'lean'. Hiermee wordt het slim en efficient inrichten van processen bedoeld. Het gedachtegoed van lean is ooit begonnen bij Toyota, in Japan. Hier kijken ze continu naar hun processen om deze...