De 5 principes van lean

Tegenwoordig hoor je in elke organisatie wel de term ‘lean’. Hiermee wordt het slim en efficient inrichten van processen bedoeld. Het gedachtegoed van lean is ooit begonnen bij Toyota, in Japan. Hier kijken ze continu naar hun processen om deze nog beter in te richten. Ze houden hierbij vast aan 5 principes: de 5 principes van lean.

De principes zijn als volgt:

  • Waarde
  • Waardestroom
  • Flow
  • Pull
  • Perfectie

In onderstaande tekst lichten we ze één voor één toe.

 

Het 1e lean principe: waarde

Als organisatie wil je zoveel mogelijk ‘waarde’ leveren voor je klanten. Klanten komen namelijk bij jou terecht omdat ze iets van je willen, of dat nu een product of dienst is.

Wat je ze ook levert, je wil dat dit precies is wat ze willen. Waarde draait er dan ook om, om er precies achter te komen wat waarde voor de klant inhoudt.

1e lean principe waarde
2e lean principe waardestroom

Het 2e lean principe: waardestroom

Het tweede principe gaat over hoe de waarde voor de klant wordt gerealiseerd. Oftwel, alle activiteiten die leiden tot het resultaat. Dit noemen we de ‘waardestroom’. Doel van dit tweede principe is om te kijken of alle activiteiten bijdragen aan wat er aan het eind van het proces opgeleverd moet worden. Dragen activiteiten niets bij, dan worden ze geschrapt.

Het 3e lean principe: flow

Het derde principe pas je toe als de eerste doorlopen zijn. Je gaat ‘flow’ aanbrengen in het proces. Dit betekent dat verschillende processtappen goed op elkaar afgestemd zijn, waardoor alles soepel door kan ‘stromen’. Dus, zonder dingen die stil liggen, liggen te wachten of voorraden die zich opstapelen.

3e lean principe flow
4e lean principe pull

Het 4e lean principe: pull

Als de verschillende processtappen goed op elkaar afgestemd zijn, wil je pull toepassen. ‘Pull’ betekent trekken, en is het tegenovergestelde van ‘push’. Je trekt producten als het ware door het proces. Dit kan best lastig te realiseren zijn. Een goed voorbeeld van een ‘pull-proces’ is een supermarkt. Hier wordt bij afname aan de voorkant, aan de achterkan automatisch iets opnieuw besteld.

Het 5e lean principe: perfectie

Het laatste principe draait om perfectie. Perfectie is iets dat je nooit bereikt, maar je kunt er wel naar streven. Het kan áltijd beter. Door te blijven streven naar perfectie, verbeter je continu. En dat is precies waar het lean gedachtegoed om draait: continu verbeteren. Door iedereen binnen de organisatie.

5e lean principe perfectie

De 5 principes van lean

Tegenwoordig hoor je in elke organisatie wel de term ‘lean’. Hiermee wordt het slim en efficient inrichten van processen bedoeld. Het gedachtegoed van lean is ooit begonnen bij Toyota, in Japan. Hier kijken ze continu naar hun processen om deze nog beter in te richten. Ze houden hierbij vast aan 5 principes: de 5 principes van lean.

De principes zijn als volgt:

  • Waarde
  • Waardestroom
  • Flow
  • Pull
  • Perfectie

In onderstaande tekst lichten we ze één voor één toe.

 

Het 1e lean principe: waarde

Als organisatie wil je zoveel mogelijk ‘waarde’ leveren voor je klanten. Klanten komen namelijk bij jou terecht omdat ze iets van je willen, of dat nu een product of dienst is.

Wat je ze ook levert, je wil dat dit precies is wat ze willen. Waarde draait er dan ook om, om er precies achter te komen wat waarde voor de klant inhoudt.

1e lean principe waarde

Het 2e lean principe: waardestroom

Het tweede principe gaat over hoe de waarde voor de klant wordt gerealiseerd. Oftwel, alle activiteiten die leiden tot het resultaat. Dit noemen we de ‘waardestroom’. Doel van dit tweede principe is om te kijken of alle activiteiten bijdragen aan wat er aan het eind van het proces opgeleverd moet worden. Dragen activiteiten niets bij, dan worden ze geschrapt.

2e lean principe waardestroom

Het 3e lean principe: flow

Het derde principe pas je toe als de eerste doorlopen zijn. Je gaat ‘flow’ aanbrengen in het proces. Dit betekent dat verschillende processtappen goed op elkaar afgestemd zijn, waardoor alles soepel door kan ‘stromen’. Dus, zonder dingen die stil liggen, liggen te wachten of voorraden die zich opstapelen.

3e lean principe flow

Het 4e lean principe: pull

Als de verschillende processtappen goed op elkaar afgestemd zijn, wil je pull toepassen. ‘Pull’ betekent trekken, en is het tegenovergestelde van ‘push’. Je trekt producten als het ware door het proces. Dit kan best lastig te realiseren zijn. Een goed voorbeeld van een ‘pull-proces’ is een supermarkt. Hier wordt bij afname aan de voorkant, aan de achterkan automatisch iets opnieuw besteld.

4e lean principe pull

Het 5e lean principe: perfectie

Het laatste principe draait om perfectie. Perfectie is iets dat je nooit bereikt, maar je kunt er wel naar streven. Het kan áltijd beter. Door te blijven streven naar perfectie, verbeter je continu. En dat is precies waar het lean gedachtegoed om draait: continu verbeteren. Door iedereen binnen de organisatie.

5e lean principe perfectie