Een proces

Proces, wat is het nou eigenlijk? Je komt ze overal tegen, maar lijken soms ongrijpbaar. Ook is het niet voor iedereen duidelijk in welke processen ze nou precies een rol spelen. In dit artikel ontleden we processen voor je in 5 elementen:

  • Suppliers
  • Input
  • Processtappen
  • Output
  • Customer

1. De suppliers

Een proces begint altijd bij iets of iemand. Deze persoon ’triggert’ de eerste processtap. Dit kan een klant zijn die iets besteld, een collega die een analyse van je wil hebben of een ander bedrijf dat je vraagt gegevens aan te leveren.

Degene die deze ’trigger’ doet afgaan is de supplier. We noemen deze persoon zo omdat hij  de ‘leverancier’ is van de ‘input’. Lees daarover meer in het tweede element.

wat is een proces
input lean proces

2. Input

We legden net als uit dat de leverancier de eerste processtap triggert door iets te doen. Dit noemen we input. Dit kan een telefoontje zijn, een webformulier, een mail of een gesprek. Naar aanleiding van deze input gaat het proces lopen.

3. Proces en de te volgende stappen

Als het proces van start gaat, worden er een aantal stappen ondernomen. Net zo lang tot het gewenste eindresultaat klaar is. Of dit nu een analyse, een klantopdracht of een verwerkte factuur is.

stappen
customer

4. Output

Als de output wordt opgeleverd, kenmerkt dit het einde van het proces. Dit is namelijk het concrete resultaat. Een product dat geleverd wordt, een vraag die beantwoord is of iets anders dat het proces afsluit. Als degene die het ontvangt er maar blij van wordt.

5. Customer

En dan zijn we gelijk bij het vijfde element aanbeland. De customer, ook wel de klant genoemd. Deze persoon is de ontvanger van de output. Dit hoeft niet altijd een externe klant te zijn. Het kan ook een collega, andere afdeling of een samenwerkingspartner zijn. 

customer lean

Een proces verbeteren

Als je een proces verbetert, zijn er altijd twee dingen waarmee je aan de slag kunt gaan:

  • Is de klant wel tevreden met de output?
  • Kan het proces wel goed worden doorlopen met de input die er nu is?

Op deze twee vlakken is vaak winst te behalen.

Een proces

Proces, wat is het nou eigenlijk? Je komt ze overal tegen, maar lijken soms ongrijpbaar. Ook is het niet voor iedereen duidelijk in welke processen ze nou precies een rol spelen. In dit artikel ontleden we processen voor je in 5 elementen:

  • Suppliers
  • Input
  • Processtappen
  • Output
  • Customer

1. De suppliers

Een proces begint altijd bij iets of iemand. Deze persoon ’triggert’ de eerste processtap. Dit kan een klant zijn die iets besteld, een collega die een analyse van je wil hebben of een ander bedrijf dat je vraagt gegevens aan te leveren.

Degene die deze ’trigger’ doet afgaan is de supplier. We noemen deze persoon zo omdat hij  de ‘leverancier’ is van de ‘input’. Lees daarover meer in de tweede stap.

wat is een proces

2. Input

We legden net als uit dat de leverancier de eerste processtap triggert door iets te doen. Dit noemen we input. Dit kan een telefoontje zijn, een webformulier, een mail of een gesprek. Naar aanleiding van deze input gaat het proces lopen.

input lean proces

3. Processtappen

Als het proces van start gaat, worden er een aantal stappen ondernomen. Net zo lang tot het gewenste eindresultaat klaar is. Of dit nu een analyse, een klantopdracht of een verwerkte factuur is.

stappen

4. Output

Als de output wordt opgeleverd, kenmerkt dit het einde van de te doorlopen processtappen. Dit is namelijk het concrete resultaat. Een product dat geleverd wordt, een vraag die beantwoord is of iets anders dat het proces afsluit. Als degene die het ontvangt er maar blij van wordt.

customer

5. Customer

En dan zijn we gelijk bij het vijfde element aanbeland. De customer, ook wel de klant genoemd. Deze persoon is de ontvanger van de output. Dit hoeft niet altijd een externe klant te zijn. Het kan ook een collega, andere afdeling of een samenwerkingspartner zijn. 

customer lean

Een proces verbeteren

Als je een proces verbetert, zijn er altijd twee dingen waarmee je aan de slag kunt gaan:

  • Is de klant wel tevreden met de output?
  • Kan het proces wel goed worden doorlopen met de input die er nu is?

Op deze twee vlakken is vaak winst te behalen.