Kano analyse

Een kano analyse helpt je om klantwensen in kaart te brengen en te prioriteren. In lean projecten wordt deze tool vaak gebruikt in de eerste fase, om erachter te komen wat klanten nou precies belangrijk vinden. 

In dit artikel vertellen we je:

  • Hoe je een kano analyse inzet
  • Welke verschillende factoren er zijn
  • Hoe je wensen van klanten prioriteert

Wat willen klanten?

Een kano analyse helpt je om alles wat een klant wil in kaart te brengen. Hierbij breng je ook direct onderscheid aan in wat hij het meest belangrijk vind. Dat doe je door drie verschillende factoren te onderscheiden:

  • Basis factoren
  • Prestatie factoren
  • Wow factoren
kano model
klantbehoeften kano analyse

Basis factoren

Basis factoren zijn dingen die een klant minimaal wil. Zonder deze dingen is hij niet tevreden. Stel, je gaat ergens koffie drinken. Dan moet er minimaal koffie zijn. Zonder de koffie ben je per definitie ontevreden. 

Prestatie factoren

Hoe meer prestatiefactoren er aanwezig zijn, hoe blijer de klant. Dit zijn zaken die niet minimaal vereist zijn, maar waarvan hij het wel fijn vindt als ze er zijn. Dit is bijvoorbeeld als hij met zijn kopje koffie ergens kan gaan zitten, er een leuk muziekje opstaat en de omgeving er gezellig uit ziet. 

Hij kan zonder als het moet, maar het maakt zijn ervaring wel prettiger. 

Wow factoren

Dit zijn dingen die je als klant niet verwacht. Maar als ze er zijn, dan wordt je er als klant wel heel blij van! Bijvoorbeeld als blijkt dat terwijl jij koffie dronk, iemand je auto voor je schoonmaakte. Of als blijkt dat de koffie gratis is omdat je een nieuwe klant bent. 

kano analyse factoren

Hoe je een kano analyse gebruikt

Als je processen gaat verbeteren, moet je ervoor zorgen dat de basis altijd op orde is. Anders zijn klanten sowieso ontevreden. Daarnaast moet je werken aan de prestatie factoren, en af en toe een wow doen. Een klant verrassen met een wow factor heeft namelijk geen zin, als de basis niet op orde is. De kano analyse helpt je dus met het kiezen van waarmee je aan de slag gaat!

Wil je klantwensen concreet maken? Gebruik dan een CTQ boom!

Kano analyse

Een kano analyse helpt je om klantwensen in kaart te brengen en te prioriteren. In lean projecten wordt deze tool vaak gebruikt in de eerste fase, om erachter te komen wat klanten nou precies belangrijk vinden. 

In dit artikel vertellen we je:

  • Hoe je een kano analyse inzet
  • Welke verschillende factoren er zijn
  • Hoe je wensen van klanten prioriteert

Wat willen klanten?

Een kano analyse helpt je om alles wat een klant wil in kaart te brengen. Hierbij breng je ook direct onderscheid aan in wat hij het meest belangrijk vind. Dat doe je door drie verschillende factoren te onderscheiden:

  • Basis factoren
  • Prestatie factoren
  • Wow factoren
kano model

Basis factoren

Basis factoren zijn dingen die een klant minimaal wil. Zonder deze dingen is hij niet tevreden. Stel, je gaat ergens koffie drinken. Dan moet er minimaal koffie zijn. Zonder de koffie ben je per definitie ontevreden. 

klantbehoeften

Prestatie factoren

Hoe meer prestatiefactoren er aanwezig zijn, hoe blijer de klant. Dit zijn zaken die niet minimaal vereist zijn, maar waarvan hij het wel fijn vindt als ze er zijn. Dit is bijvoorbeeld als hij met zijn kopje koffie ergens kan gaan zitten, er een leuk muziekje opstaat en de omgeving er gezellig uit ziet. 

Hij kan zonder als het moet, maar het maakt zijn ervaring wel prettiger. 

Wow factoren

Dit zijn dingen die je als klant niet verwacht. Maar als ze er zijn, dan wordt je er als klant wel heel blij van! Bijvoorbeeld als blijkt dat terwijl jij koffie dronk, iemand je auto voor je schoonmaakte. Of als blijkt dat de koffie gratis is omdat je een nieuwe klant bent. 

Measure lean

Hoe je een kano analyse gebruikt

Als je processen gaat verbeteren, moet je ervoor zorgen dat de basis altijd op orde is. Anders zijn klanten sowieso ontevreden. Daarnaast moet je werken aan de prestatie factoren, en af en toe een wow doen. Een klant verrassen met een wow factor heeft namelijk geen zin, als de basis niet op orde is. De kano analyse helpt je dus met het kiezen van waarmee je aan de slag gaat.

Wil je klantwensen concreet maken? Gebruik dan een CTQ boom!